O nasNagrodyNapisali o nasProjekty unijnePostępowania przetargoweKarieraDla niepełnosprawnychRODO

Rynek usług telewizyjnych branży CATV 2009

Cyfrowa konfekcja

Agnieszka Rudzka

Operatorzy CATV nie pytają dziś, czy warto wprowadzać „cyfrę” do swoich sieci, lecz prześcigają się w uruchamianiu zaawansowanych technologicznie usług opartych na tej technologii.

Operatorzy sieci kablowych w Polsce mający już bogate doświadczenie w dziedzinie telewizji cyfrowej, osiągnęli w miarę stabilne tempo wzrostu sprzedaży tej usługi. Najwięcej, bo aż 36 procent abonentów korzysta z telewizji cyfrowej w wielkopolskiej INEI. W ciągu roku nastąpił tam 70-procentowy wzrost liczby abonentów telewizji cyfrowej.


– Z naszej oferty cyfrowej korzysta ponad 55 proc. abonentów najpopularniejszego telewizyjnego Pakietu Podstawowego i 36 proc. wszystkich abonentów usługi telewizyjnej w sieci INEA. Dzięki temu nadal możemy się uważać za najbardziej scyfryzowaną sieć kablową w kraju – mówi Maciej Janas, członek zarządu INEA SA ds. marketingu i sprzedaży.
Najbardziej dynamiczny wskaźnik penetracji, czyli liczby abonentów telewizji cyfrowej w stosunku do gospodarstw domowych w zasięgu sieci (z 12 procent rok temu do 27 proc. obecnie) osiągnęła Vectra, której liczba abonentów odbierających TV cyfrową osiągnęła 190 tys. (przed rokiem – 80 tys.).
Większość sieci kablowych podwoiła liczbę abonentów korzystających z telewizji cyfrowej, a niektóre, jak Multimedia Polska, Sat-Mont Service czy Petrus, zwiększyły ją cztero-pięciokrotnie. Rekordzistka, sieć SM Grudziądz, zwiększyła liczbę abonentów siedmiokrotnie!

Porównanie liczby abonentów telewizji cyfrowej wybranych sieci kablowych w dwóch kolejnych latach:

2007 , 2008
Multimedia Polska- 12 220, 71 000
Vectra- 80 000, 190 000
INEA- 24 000, 45 000
TOYA- 10 000, 20 000
ASTER- 50 000, 68 000
PETRUS- 1 000, 3 500
SAT FILM- 2 000, 4 000
Tesat- 2 000, 3 000
Sat-Mont Service- 500, 2 300
SM Grudziądz- 200, 1 375
ELSAT- 200, 2 200
ASTA-NET- 1 000, 2 000

Rok HD
Miniony rok był na rynku mediów elektronicznych bez wątpienia rokiem triumfalnego pochodu kanałów w standardzie High Definition. W branży CATV najwięcej, bo aż 12, kanałów HD oferuje TOYA i sieci korzystające z jej sygnału cyfrowego. Usługi HD wprowadziły w 2008 roku m.in. Promax, Petrus, Tesat, Elsat i Ret-Sat1. Nie tak dawno, bo pod koniec 2007 roku, zaledwie pojedyncze kanały HD oferowały Multimedia Polska i Spray (Multimedia jako pierwsza sieć kablowa w maju 2007 wprowadziła do oferty National Geographic Channel HD).
Teraz kanały HD ma już większość operatorów cyfrowej telewizji kablowej (informacje o liczbie kanałów w poszczególnych sieciach znajdują się w tabeli pt. „Usługi telewizji cyfrowej w ofercie wybranych operatorów CATV”).
− Z dnia na dzień rośnie zainteresowanie telewizją HD, a to za sprawą coraz to większej liczby telewizorów na rynku, umożliwiających odbiór telewizji wysokiej rozdzielczości – uważa Jacek Kobierzycki, dyrektor firmy TOYA. Problemu z pozyskaniem kontentu raczej nie ma. TOYA ma w ofercie 12 kanałów w jakości HD i to obecnie w zupełności wystarcza abonentom. Niektóre z tych kanałów powtarzają zawartość z przekazu SD, jednak większość udostępnia nowe materiały. Faktycznym problemem jest dla operatora koszt pojedynczych kanałów HD, który kilkukrotnie przewyższa oferty SD. Bez obniżenia cen kanałów HD do poziomu SD nie będzie można rozwinąć oferty HD, a zarazem upowszechnić tej usługi i zadowolić nadawców większym zasięgiem – konkluduje Jacek Kobierzycki.
Jak informuje Arkadiusz Kudela, dyrektor ds. sprzedaży Elsatu, w marcu br. sprzedaż usługi HD rozpoczyna firma Elsat. Każdy abonent, który skorzysta z usługi HD opłacając dzierżawę dekodera HD w cenie 20 zł miesięcznie, otrzyma bezpłatny dostęp do czterech kanałów HD, a kolejne kanały dodawane w przyszłości będą już sprzedawane „a la carte” lub w minipaczkach HD.
Niektóre sieci, jak SM Grudziądz, są w przededniu wprowadzenia kanałów HD. Obecnie przygotowywana i przetestowana w celu wprowadzenia kanałów HD jest stacja czołowa; cały czas trwają negocjacje z nadawcami.

Dyktatura… widza
− Zastąpienie telewizji tradycyjnej telewizją kształtowaną przez widza do tej pory wydawało mi się bardzo odległe w czasie, ze względu na silne przyzwyczajenia telewidzów do ramówek prezentowanych przez wszystkie stacje telewizyjne – przyznaje Joanna Pasynkiewicz, wiceprezes ASTER – Od momentu wprowadzenia dekoderów cyfrowych i dekoderów cyfrowych z PVR mój pogląd na ten temat uległ zmianie. Obsługa PVR jest tak prosta i intuicyjna, że nie sprawia najmniejszych trudności. Widz wreszcie przestaje być zakładnikiem ustalonej ramówki programowej, zaczyna świadomie oglądać telewizję, sam decyduje, co i kiedy ogląda. Ponadto myślę, że funkcje cyfrowe sprawią, iż nawet bardzo zabiegani (czy to ze względów osobistych, czy zawodowych) widzowie będą oglądać więcej telewizji niż dotychczas – dodaje.
Standardowe dekodery do odbioru telewizji cyfrowej pozwalają na korzystanie z przewodnika po programach (EPG). Dekodery nowszej generacji umożliwiają bardziej skomplikowaną interaktywność, taką jak PVR (możliwość nagrywania na twardy dysk) i time shifting (możliwość zatrzymywania i przewijania w czasie programu). W funkcje te wyposażone są dekodery dostępne tylko w kilku sieciach kablowych: UPC Polska, ASTER, Petrus, Sat-Mont Service, Ret-Sat1 czy Telpol. Dekoder UPC, umożliwiając dostęp do serwisu pogodowego i gier czy biura obsługi klienta, czyni telewizję cyfrową naprawdę interaktywną.
Wydaje się, że kolejnym etapem dla wielu sieci będzie uruchamianie VoD i pey-per-view. Operatorem kablowym, który jako pierwszy i już od ponad roku oferuje swoim abonentom tę usługę, jest firma Multimedia Polska.
− VoD cieszy się zainteresowaniem naszych klientów. Kontent do usługi jest przez nas konsekwentnie rozwijany. Obecnie znaczna część propozycji filmowych VoD w Multimediach to produkcje renomowanych wytwórni, m.in. Universal, czy Walt Disney Picture – mówi Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimedia Polska. W ofercie VoD jest 600 tytułów, cena wypożyczenia jednego filmu waha się od 4 do 9 zł, w zależności od tytułu. Jest też specjalna oferta dla sympatyków kina niezależnego. Abonenci cyfrowej telewizji kablowej mogą za darmo wypożyczać filmy fabularne i dokumentalne polskich twórców offowych. Z kolei szczeciński Espol ma w ofercie nieodpłatną usługę MoD (Music on Demand), a w niej dostępnych 2,5 tys. utworów. W listopadzie 2007 roku firma uruchomiła też VoD, dołączając w grudniu 2008 roku bibliotekę filmów fabularnych liczącą na razie kilkadziesiąt tytułów, także w jakości HD (opłata za wypożyczenie to 6 zł za tytuł). Ale, jak twierdzi Krzysztof Dżus, dyrektor marketingu Espolu, zainteresowanie abonentów tą usługą jest poniżej oczekiwań operatora.
Także UPC Polska i ASTER planują jeszcze w tym roku uruchomić VoD. Joanna Pasynkiewicz przyznaje, że brak odpowiednio dużej liczby potencjalnych odbiorców VoD powoduje, że rozmowy z dostawcami tytułów są bardzo trudne. − Ich oczekiwania finansowe są na takim samym poziomie, jak na rynkach zachodnich i w ogóle nie przystają do obecnej sytuacji w Polsce. Ponadto nie istnieje sprawdzony model biznesowy pomiędzy operatorami a dostawcami treści, który w dużej mierze przyczyniłby się do szybszego rozwoju VoD. Formatowanie danego tytułu to kolejny poważny i kosztowny problem. Kompletny materiał zawiera zwykle treści audio-wideo oraz materiały towarzyszące, które muszą być odpowiednio przygotowane, tak aby umożliwić ich emisję w systemie VoD i odbiór na dekoderze cyfrowym. Format techniczny jest ściśle określony przez specyfikację systemu, niestety materiały źródłowe dostarczane przez dystrybutorów są zwykle na różnych nośnikach i w różnym formacie. Przed umieszczeniem ich w systemie VoD wymagane jest zatem ich uzupełnienie i sprowadzenie do wymaganego formatu technicznego. Jest to operacja dość czasochłonna i kosztowna. Wszystkie te elementy podnoszą koszty i znacznie wydłużają czas wprowadzenia pełnej i atrakcyjnej oferty na rynek VoD. Niemniej jednak zainteresowanie VoD rośnie i według mnie wkrótce będzie to usługa powszechna w tysiącach polskich gospodarstw domowych.
INEA zamierza uruchomić pierwsze usługi VoD w tym roku. − Wszystko wskazuje na to, że będą to prawdopodobnie usługi typu NVoD* oraz pay-per-view – oferowane abonentom naszej telewizji cyfrowej oraz usługi w warstwie IP, takie jak streaming IP oraz VoD IP. Obecnie trwają testy techniczne i pozyskiwanie kontentu – wyjaśnia Maciej Janas.
W fazie przygotowań jest też VoD i PPV w sieci Asta-Net. Petrus deklaruje wprowadzenie tych usług w 2010 roku. Tesat rozpoczął już testy, przewidując gotowość na koniec tego roku, choć zainteresowanie abonentów jest na razie znikome.
VoD nie uruchomiła (mimo zapowiedzi) TOYA. Jacek Kobierzycki spodziewa się wzrostu zainteresowania VoD i pay-per-view dopiero po wprowadzeniu tych usług i realnej możliwości wypożyczenia filmu. Zwraca uwagę na trudność w pozyskaniu kontentu od dużych graczy tego segmentu rynku, co wymaga z jednej strony dysponowania odpowiednią skalą odbiorców usługi, a z drugiej koniecznością wykazania wiarygodności ze strony polskich negocjatorów, gdyż większość filmów należy do podmiotów zagranicznych.
Obietnic sprzed roku nie spełniła też dotąd Vectra, zapowiadająca uruchomienie w 2008 roku VoD i ewentualnie PPV.
Multimedia Polska ma w planach (przełom III i IV kwartalu 2009 r.) rozwój kolejnych usług interaktywnych, takich jak: Time-Shift TV, która umożliwi przeglądanie zarejestrowanych programów telewizyjnych nadawanych w ciągu ostatniego tygodnia, zakupy (T-commerce) – możliwość realizowania zakupów za pośrednictwem telewizji na zasadach podobnych do zakupów za pośrednictwem komputera, ale w dużo wygodniejszy sposób – przy użyciu pilota od dekodera – oraz Gry, także sieciowe, dające możliwość grania zarówno z komputerem, jak i dekoderem. Wreszcie – mail i komunikator (pozwalający na przesyłanie natychmiastowych komunikatów między użytkownikami; oprócz samej wiadomości, przesyłane są także informacje o obecności użytkowników).

Różnorodność „paczek”
Sposób pakietyzacji kanałów cyfrowych w ofercie operatorów CATV idzie w kierunku różnorodności pakietów tematycznych konstruowanych tak, by abonent mógł wybrać zestaw zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i potrzebami. W poznańskiej INEI obok Pakietu Podstawowego Cyfrowego funkcjonuje już 10 cyfrowych pakietów tematycznych (w 2008 roku dodano jeden cyfrowy pakiet tematyczny – INEA Cafe skierowany do kobiet) rozszerzonych w ub. roku w sumie o blisko 30 kanałów tematycznych.
Łódzka TOYA w minionym roku wzbogaciła ofertę cyfrową o 37 kanałów. – Na początku roku dostępny był jeden pakiet ogólny oraz 4 pakiety premium. Obecnie są 2 pakiety ogólne oraz 11 pakietów premium – wylicza Jacek Kobierzycki.
Bardzo dobrze rozwinęła się cyfrowa oferta programowa Multimedia Polska; wraz z podwojeniem liczby kanałów i zwiększeniem liczby kanałów HD z 1 do 9, zwiększono liczbę pakietów z 3 do 16. Wśród nowych pakietów znalazły się m.in. Kids, Filmowy, pakiety HBO, Cinemax i AXN.
Podobnie jest w Vectrze, gdzie przybyło ponad 30 kanałów, w tym 7 HD; uruchomiono więc nowy Pakiet Platynowy i nowe pakiety premium – w tym „ostry” pakiet erotyczny z 6 kanałami.
Zgodnie z zapowiedziami sprzed roku, poznański Tesat uruchomił nowe pakiety cyfrowe: w miejsce dwóch wprowadzono 6 pakietów tematycznych, 3 pakiety premium i pakiet erotyczny oraz kanały HD.
Nie wszyscy operatorzy stosują filozofię mnożenia w ofercie cyfrowych pakietów tematycznych. Łódzki Ret-Sat 1 nadaje cyfrowe kanały w ramach pakietu pełnego lub pakietu Canal+, zachowując bardzo atrakcyjną cenę abonamentu: odpowiednio 25 i 30 zł. Również w SM Grudziądz funkcjonują tylko dwa pakiety cyfrowe: do pakietu Canal+ dodano pakiet minicyfrowy (dostępny dla abonentów pakietu podstawowego, analogowego, bez dodatkowych opłat i zawierający prawie 60 kanałów).

Przyszłościowe zyski
Dla wielu operatorów usługa telewizji cyfrowej jest już dochodowa. Tempo zwrotu kosztów inwestycji zależy od poczynionych nakładów. Operatorzy niechętnie zdradzają stojące za tym liczby. Piotr Granowski z chojnickiego Petrusa przyznał, że nakłady na telewizję cyfrową zwróciły się przy 3 tys. umów (co stanowi niespełna 7 procent gospodarstw w zasięgu tej sieci). Krzysztof Piątek z Tesatu podkreśla, że z uwagi na bardzo wysokie ceny za licencje programowe kanałów cyfrowych i tzw. minima gwarantowane**, rentowność nie jest duża. Ale przyznaje, że przychód z TV cyfrowej stanowi już w tej firmie blisko 8 procent ogółu przychodów z „kabla”. Prezes Tesatu ujawnił, że standardowo zwrot kosztów powinien nastąpić przy minimum 10-procentowym zakupie „cyfry” przez abonentów danej sieci.
Rentowność usług cyfrowych potwierdził Krzysztof Stefaniak z Vectry.
− Na obecnym etapie trudno uznać tę usługę za dochodową. W naszej strategii jest to inwestycja na przyszłość − mówi Krystyna Kanownik z Multimedia Polska.
− Obecnie usługa telewizji cyfrowej traktowana jest w kategoriach
rozszerzenia oferty analogowej i jest wartością dodaną do innych usług TOYA, trudno więc mówić o jej dochodowości, z uwagi na olbrzymie nakłady związane z budową cyfrowej stacji czołowej, wdrożeniem oraz wysokie koszty odbiorników. Jednak zwrot inwestycji szacuje się po ok. trzech latach. Dla operatorów korzystających z naszego sygnału cyfrowego okres zwrotu nakładów, ze względu na korzystanie ze stacji czołowej i know how, jest znacznie krótszy i wynosi ok. 15 miesięcy − wyjaśnia Jacek Kobierzycki.
Janusz Kosiński, prezes INEA S.A, tłumaczy: − Nakłady, które ponieśliśmy na telewizję cyfrową, zostały skalkulowane z uwzględnieniem czasu amortyzacji urządzeń. Natomiast dochodowość wynika ze sprzedawanych produktów, którymi w tym przypadku są pakiety telewizyjne. Zgodnie z naszą filozofią nie mogę więc mówić o dochodowości „cyfrówki”, a raczej o dochodowości telewizji. Mogę stwierdzić, że jest to działalność dochodowa, choć ze względu na zakup praw do emisji wyrażanej w EUR i USD, została w ostatnim czasie obniżona kursem złotego. Co zaś się tyczy granicznej, potencjalnej liczby abonentów, przy której opłacalne jest wprowadzenie tej technologii, to jestem zdania, że są to dziesiątki tysięcy abonentów – i to bliżej stu tysięcy. Oczywiście, znajdą się tacy, którzy wprowadzą telewizję cyfrową dla mniejszej liczby odbiorców, ale technologia cyfrowa to nie tylko większa liczba programów, a przede wszystkim rozwój usług na bazie tej technologii. Ten możliwy jest dopiero po przekroczeniu pewnej skali – oczywiście im większej, tym lepiej. Dlatego INEA zabiega o współpracę z innymi operatorami, dzięki której koszty wprowadzania kolejnych usług i funkcjonalności obniżają się, a usługa staje się tania, czyli łatwo dostępna dla abonenta – konkluduje prezes INEA SA.

Duży z mniejszym
Poznańska INEA z powodzeniem udostępnia swe łącza cyfrowe. − Od wielu lat współpracujemy m.in. z sieciami Antech i Prosat. Podjęliśmy również współpracę z siecią Promax i SatPol w Gnieźnie. Prowadzimy rozmowy z kilkoma innymi operatorami na temat współpracy w zakresie telewizji cyfrowej i telefonii. Współpraca z INEĄ pozwala operatorom na wprowadzanie w ich sieciach kolejnych „komponentów” oferty Triple Play – mówi Maciej Janas.
Karolina Okrój, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Promax, potwierdza skuteczność takiej współpracy Jej zakres obejmuje pomoc – głównie w zakresie kodowania programów oraz obsługi serwera EPG.
− Korzystamy także z rad bardziej doświadczonych kolegów z INEI w zakresie nowych technologii – mówi.
Szeroko zakrojona jest współpraca łódzkiej firmy TOYA z mniejszymi operatorami. TOYA udostępnia sygnał cyfrowy za pośrednictwem łódzkich sieci: Astral-Media, Bał-Sat i Stowarzyszenie „Zbiorcza”, a także firmom spoza regionu: Gawex-Media z siedzibą w Szczecinku docierającą ze swą siecią do kilkunastu miast w województwie zachodniopomorskim i Stowarzyszeniu „Tom” z Dąbrowy Górniczej.− Zakres usług jest różny. W Bał-Sacie i Stowarzyszeniu Zbiorcza abonenci mogą korzystać z usług dostępu do internetu, telefonii i telewizji cyfrowej, W Astralu oferujemy telewizję cyfrową i telefonię, a w pozostałych sieciach tylko telewizję cyfrową – wylicza Jacek Kobierzycki. – Z kilkoma innymi sieciami z całej Polski trwają intensywne rozmowy i wkrótce oferta cyfrowa TOYA obejmie kilka innych miast w całej Polsce – zapewnia. Zasięg telewizji cyfrowej TOYA ze względu na współpracę z innymi operatorami wynosi już blisko 300 tys. gospodarstw domowych, a więc prawie dwukrotnie więcej niż liczy własna sieć operatora. Joanna Geda z Gawexu przyznaje, że współpraca z TVK TOYA układa się bardzo dobrze. − W każdej chwili możemy liczyć na pomoc czy też wsparcie pracowników TOYA i to nie tylko w zakresie telewizji cyfrowej – mówi.
Nie współpracują już ze sobą przy wdrażaniu telewizji cyfrowej firmy Elsat i Broker (o czym pisaliśmy przed rokiem), gdyż Broker został przejęty przez Stream Communications, operatora prowadzącego (lub planującego prowadzić) odrębną politykę cyfryzacji.
Gorącą informacją ostatnich tygodni jest przejęcie stołecznej sieci Spray przez Vectrę. Wiadomo już więc, że Spółka Spray nie weźmie udziału w hurtowym udostępnianiu łączy cyfrowych, gdyż jej nowy udziałowiec stoi na zdecydowanym stanowisku niewiązania się z mniejszymi sieciami przez podłączanie ich do swojego sygnału cyfrowego. Prezes sieci Spray Bogdan Paszkowski deklarował przed rokiem techniczną gotowość do hurtowej sprzedaży usługi cyfrowego pakietu programów telewizyjnych małym operatorom po łączach IP, a więc bez ograniczeń co do obszaru geograficznego (w praktyce Spray nie udostępnił swych łączy żadnemu operatorowi).
Współpracy międzyoperatorskiej nie praktykuje także Multimedia Polska, choć jak zapewnia Krystyna Kanownik: − Każdy operator, który zwróci się do nas z pytaniem o warunki naszej oferty, ofertę taką oczywiście otrzymuje. Obserwujemy jednak niewielkie zainteresowanie ze strony mniejszych firm – dodaje.

Telewizja cyfrowa jest rewolucją – zarówno dla dostarczających ją podmiotów, które stały się dostawcami wielu usług jednocześnie, jak i dla telewidzów. Niezależnie od wzrostu liczby dostępnych kanałów telewizyjnych, pojawiły się nowe zabawki – serwisy i usługi: dostęp do internetu, telewizja interaktywna, telewizja płatna PPV, telewizja na żądanie VoD.
Dzięki technologii cyfrowej nastąpił wzrost atrakcyjności przekazu telewizyjnego. Jesteśmy w trakcie przemian mentalności związanych z rozumieniem i odbiorem telewizji. Widz zaczyna kształtować własny, indywidualny program telewizyjny, chce mieć wpływ na kształt i treść informacji do niego docierających. Abonentów telewizji cyfrowej, nie tylko na platformie dostępowej, jaką są cyfrowe oferty operatorów CATV, będzie więc przybywać.

* w NVoD (Nearly VoD) film emitowany jest w odstępach czasowych na różnych kanałach; z uwagi na wymaganą dużą pojemność NVoD może być realizowana w sieciach o bardzo dużych (i niezagospodarowanych) przepustowościach. W przypadku VoD (Video on Demand) aplikacje dostarczane są w czasie rzeczywistym na żądanie.

**Minima gwarantowane są to narzucane przez nadawców czy dystrybutorów minimalne liczby abonentów, za które to liczby trzeba płacić bez względu na to, czy operator faktycznie osiągnął taką liczbę abonentów do których dostarcza dany program. Dopiero po uzyskaniu tzw. minimum gwarantowanego, stosowana jest określona w umowie stawka za 1 abonenta.

13.03.2009 r.

źródło: miesięcznik Telekabel

   
Espol Media Sp. z o.o., ul. Emilii Plater 3/LU3, Szczecin 71-635, tel. 91 333 33 33, biuro@espolmedia.pl
Sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, Numer KRS: 0000283250, Numer NIP: 8522516497, REGON:  320391197, Wysokość kapitału zakładowego: 330 000 zł
Espol Kable Sp. z o.o., ul. Emilii Plater 3/LU3, Szczecin 71-635, tel. 91 333 33 33, biuro@espolkable.pl
Sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, Numer KRS: 0000611763, Numer NIP: 8522620119, REGON: 364149680, Wysokość kapitału zakładowego: 273 000 zł
Espol Sp. z o.o., ul. Emilii Plater 3/LU3, Szczecin 71-635, tel. 91 333 33 33, biuro@espol.com.pl
Sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, Numer KRS: 0000197590, Numer NIP: 851-10-38-723, REGON: 810833173, Wysokość kapitału zakładowego: 1 500 000 zł
| powered by Hydra Portal |

Oferta dla Ciebie | Oferta dla firmPromocjeO nasKontakt | Stosujemy pliki cookies | RODO - OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Informacje zawarte na stronie www nie są ofertą handlową
Tematyka strony: internet, Białogard, Chojna, Choszczno, Drawsko Pomorskie, Gryfino, Kołobrzeg, Koszalin, Pyrzyce, Sławoborze, Stargard Szczeciński, Wałcz, Złocieniec